Låtskrivare har länge försökt komma på det hemliga receptet på en hitlåt, och även om det finns vissa som tycks kränga ut den ena succén efter den andra så kan ännu ingen veta till 100 % om en låt ska gå bra eller inte. Det finns ett stort antal faktorer och kriterier som spelar roll när det kommer till hur bra det kommer att gå för en låt, och vare sig man vill eller inte så har även marknadsföringen ett rejält finger med i spelet.
Glada och självcentrerade
Forskare har försökta ta reda på hemligheterna bakom stora hitlåtar i över 30 år och en av de stora upptäckterna de gjort är att olika tiders publik har haft olika kriterier. Idag är det till exempel mycket vanligare att riktigt glada låtar blir succéer än förut, och Pharell Williams “Happy” är ett strålande exempel på det. För tillfället är det alltså inte inne med vemodighet och hjärta/smärta, utan hellre låtar som har glada harmonier och rytmer och som piggar upp lyssnaren. Det lär vara viktigare att själva melodin är glad än texten och allra bäst går det för de låtar som man kan dansa till.
Det som är något ironiskt med denna “lycklighetstrend” är att färre låtar idag är glada än förr, och att de ofta är mycket mer självcentrerade. Forskare har bland annat räknat alla de personliga pronomen i tusentals låtar och här har man upptäckt att det idag är mycket vanligare med låtar som handlar om “mig” och vad “jag” känner, än till exempel “vi”. Dessutom har kvinnliga artister för närvarande större framgångar än manliga.
Måste fastna
Det som ofta får en hit att fastna på människors hjärnor är en upprepande och snygg melodislinga som är lätt att både komma ihåg och att känna igen. Ed Sheerans “Shape of you” eller Lady Gagas “Pokerface” är typiska exempel på detta, för att inte tala om ABBA’s “Dancing Queen” eller “TLCs “No Scrubs”. Man känner igen dem inom två sekunder och de är extremt välkomnande att sjunga med i.
Även musikgenren spelar stor roll. Det är mycket mer sannorligt att få en hitlåt med en pop- eller rocklåt än vad det är med en jazz- eller blues låt. Det betyder dock inte att de är bättre låtar, men att fler tycker om dem.